coctaildyk och tidiga kvällar

En månad sedan redan och trots de allt ljusare aprilkvällarna så längtar jag lite tillbaka till Röda havet vid Egypens östkust. Längtar tillbaka till dyk med så mycket olika fiskar att man inte såg var och en förrän efter några gånger. Då när Unicorn orange spine, coola Picassofiskar och anspråkslösa Damselfiskar utkristalliserade sig och de gulliga gula maskerade fjärilsfiskarna som alltid simmade i par och roliga avlånga cornetfiskar som oblygt kom nära luftbubblornas skyddande kamouflage var lätta att tillskriva personligheter. Stora färgglada Trigger- och Parrotfiskar imponerade med sin mäktighet, men minst lika spännande var de svart och vitrandiga små humbugfamiljerna och de guldfisklika stimmen svärmandes runt korallpelarna.

Ja, jag trodde nog inte att livet där under ytan kunde vara riktigt så spännande. Eller det kanske jag trodde, men det var svårt att föreställa sig innan ögonen fick upptäcka allt på riktigt. Allt eftersom började också det häftiga undervattenslandskapet ge tillkänna för mitt medvetande. Som en helt overklig värld uppenbarade sig korallrevet när jag började få koll på andning och avvägning i det klara saltvattnet. Å tänk att få fånga tillbaka den där häftiga känslan när jag först fick syn på den där jättesköldpaddan som bara låg där och fanns till med sitt uråldriga ansikte, tjocka skal och bastanta armar och ben. Otroligt häftigt var ordet, precis som när revet sluttar rakt ner i en vägg och vattnet fortsätter djupt och blått långt där nere och det känns lite som att flyga.. Var jag inte fast i dykning innan så blev jag det vid El Shoona, Abu Saile och husrevet vid Port Ghalib och till skillnad från vad kameran fångade så kändes det som vi spenderade mer tid under vatten än ovan och när solen gått ner efter klockan sex på kvällarna räckte det med middag och promenad innan ögonen och kroppen ville vila inför nästa dags nya utforskningar.

Kommentarer
Postat av: Emelie

Åh vad underbart det låter. Jag har aldrig provet, har allti älskat havet men fördrar ovan istället för under ytan. Är lite rädd för vad som finns där nämligen... Men kanske ngn gång!

2012-04-27 @ 19:18:10
URL: http://greiddnos.blogspot.com

Skriv vad du tänker här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej, men jag vill gärna veta vem du är)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0