teach yourself to fly


Ja, museieturnén till Stockholm får nog vänta till semestern, men det blev faktiskt en riktigt fin spontan museal eftermiddag igår i alla fall. Jag tog en tur till Värmlands museum för att leta presenter till två nya små tjejer. Sen gick jag in för att se de tillfälliga utställningarna. Värmland du sköna hade invigning. Och visst var det lite trevligt med de värmländska bilderna och föremålen i den stora salen, men det var först när jag gick till de mer avsides Cyrillusrummmen som den där lite magiska upplevelsen infann sig.

Anna Ledin är en fotograf som återvände till sin hembygd i Väse när hon gick utbildning i London 2000. Hon fotograferade människorna och miljöerna som representerade hennes ursprung. Nio år senare återvände hon för att se vad det blivit av några av de hon fotade sist. Hon kallade projektet "Att lära sig flyga" efter en gammal bok hon hittat på Portobello road. Det var tjejer som nu vuxit upp och hade distans och ett annat förhållande till sin barndoms trygga värld på landsbygden. De femtonåriga kusinerna som hjälpte till med hölasset på bilden då stod nu på trappan till Uppsala universitet där de nu båda studerade. Och flickan som ville bli austronaut som sexåring hade nu flyttat till Kiruna för att gå på rymdgymnasiet. Hon stod där i en värld av vitt och snö och skulle bokstavligen lära sig flyga, långt bort från det hon kallar hemma. Det ger perspektiv när tiden har stannats sådär av ett foto. Och sen av ett till i en helt annan verklighet. Att lära sig att använda sina vingar är att hitta sitt sätt att leva.

Sen gick jag ut i solen och museiparken där det pågick "En rosa picknick" till förmån för Cancerfonden. Musik, solsken, och en glass som smakade Lemon curd..


Kommentarer

Skriv vad du tänker här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej, men jag vill gärna veta vem du är)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0