kronärtskocka, lemon curd och kvällsdopp


 

Dagens skörd från Ängebäck blev Polka, Honeoye, rödbetor och dill. Med Amanda Jenssens Sommar i iPodlurarna och solen i nacken gick jag i klänning och gummistövlar (hmm..ja mest för känslans skull med stövlarna då) och plockade och lyssnade. Favoritpratarna har hittills annars varit Eva Dahlgren, Per Johansson, Eva Gabrielsson och Ulf Malmros. Så äkta, engagerande och berörande. Det är lite som en exklusiv present att få träda in i någon annans sinne så där för en stund. Sen blev det stenugnsbakat surdegsbröd, Lasse och kronärtskocka på balkongen. Med vidöppna dörrar så att köket liksom fortsätter ut i sommaren. Å så speciellt det är att äta kronärtskocka. Blad för blad med citron och smör. Och så ett sms och kvällen fortsatte spontant i Skattkärr istället. Efterrätten fick följa med dit; de nyplockade jordgubbarna, grädde och lemon curd åt vi till dånet av en gräsklippare. Sen tog vi cyklarna ner till sjön. Det var inte länge jag tvekade innan jag var i vattnet och helt plötsligt hade jag fördubblat antalet baddagar i sommar. Kanske blir det rent av fler gånger.


Kommentarer

Skriv vad du tänker här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej, men jag vill gärna veta vem du är)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0