abra..vasadu?

Det är ju liksom meningen att säcken snart ska knytas ihop nu när det är knappa tre veckor kvar av praktiken. Men hur i hela friden knyter man ihop något som svämmar över alla breddar?

Tänk om man kunde göra sig av med lite onödigt vetande till förmån för språk, geografi och beteendekunskap i Underlandet. Om man kunde glömma bort att Norrbottens landskapsblomma är åkerbär till exempel, det har jag ju föga nytta av. Likaså skulle jag klara mig fint utan att komma ihåg vad jag hade för kläder på mig på min tjugoårsdag i USA och att middagen då bestod av Subway seafood. Det skulle bli lite mer utrymme för påfyllnad av det latinska ordförrådet då till exempel. Att abrasio betyder skrapning och -ectomi är avlägsnandet av något var alldeles nyss lika främmande för mig som vad skillnaden mellan hypafix (tejp) och hypoxi (syrebrist) var för nio år sen. Man glömmer fort bort vad man förut inte kunde.

Igår blandades kejsarsnitt med en perforerad blindtarm och en central venkateter. Idag har vi tagit hand om femåringar med öronbekymmer. Det är HELA kroppen, HELA åldersspannet och HELT enkelt alldeles för mycket för att få rum i en säck. Den får faktiskt fortsätta vara oknuten och när jag står där som en fågelholk (ja, det händer ofta!) ska jag i fortsättningen tänka att informationen far som på en blank bowlingbana eller en motorväg rätt in i hjärnan och slår ut sedan länge arkiverade antikviteter. Strike!


Kommentarer
Postat av: Veronica

Tog igår natt över din "lappapp" (som konverterades till öppen kirurgi). Lustigt att handstil och signatur känns så välbekant på ett ställe och främmande på ett annat!

Kramar i massor!

2009-05-04 @ 20:21:29
URL: http://mizzv.blogg.se/
Postat av: Batgirl

Ja men du.. det är ju det jag säger, riktigt konstigt! Jag tänkte allt att du kanske skulle göra det..

Kram

2009-05-04 @ 20:29:08
URL: http://batgirl.blogg.se/
Postat av: Lilla Fröken

Din ykesgrupp är verkligen beundransvärda. Ni är som kameleonter redo att anpassa er efter det situationen kräver att ni ska göra.

2009-05-04 @ 21:45:38
URL: http://ellikaramelli.blogg.se/
Postat av: Anonym

Ja herregud, nog krävs det en trollformel eller två för att knyta ihop det där. Jag håller med ovanstående talare, ni är beundransvärda, på alla sätt! Men visst hade det varit grymt om hade kunnat byta ut lite värdelös kunskap i huvudet mot mer nyttig sådan. Jag är precis likadan. Jag kan också namnge nästan alla USAs stater, Sveriges alla landskap och deras största stad bland mycket annan onödig kunskap. Däremot kan jag inte tillräckligt mycket svensk grammatik, franska glosor eller pedagogiska strategier för att vara klar om lärare om tre veckor...



Tack för gratulationen förresten ;)



Kram Emelie

2009-05-05 @ 11:20:29

Skriv vad du tänker här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej, men jag vill gärna veta vem du är)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0