rise of the pear tree

 

 

När man blir med trädgård och inte odlat något direkt sen den där kvatratmeterrutan man fick bredvid jordgubbslandet att experimentera på när man var liten, ja då är det tur att det finns grannar som tycker det är så roligt att hjälpa till att hon till och med börjar på egen hand. Det stackars päronträdet som en gång fick växa upp med stadig och omsorgsfull hjälp längs med tegelväggen på vårt hus hade sedan länge slutat orka bära sin egen tyngd och böjt sig i en stor tung plym. Nästan så att man bara kunde ana att det faktiskt fanns två fönster där på framsidan. Tre fjärdedelar lättare och några timmar senare fick grenverket som lämnats kvar för framtida nya frukter se solljuset för första gången på länge.

 

Det är tacksamt för villiga nybörjare med en sådan trädgård som fått klara sig själv ganska länge. Minsta lilla vi gör ger stora märkbara förändringar och en av de andra tursamt trevliga grannarna säger att trädgården inte varit finare på femton år. Och det var innan vi ens fick hjälp med trädet det. Medan det gröna på fingrarna långsamt förhoppningsvis växer fram plockar jag tacksamt in skörden av det som någon annan för längesedan satte i jorden. Söndagens fika blev mandel- och ingefärspäronkaka av frukter från trädet som liksom vi fått ett helt nytt och spännande liv.

 

Nästa dag var det dags för plommon- och körsbärsträden att få sig en ny frisyr. De måste man tydligen beskära på hösten till skillnad från äpple som gott kan vänta till en februarikal kalufs. Tänk vad mycket mer än så det finns att lära sig


Kommentarer
Postat av: Emelie

Alltså jag är så fascinerad av människor som köper hus. Så himla kul! Härligt med grannar som är så villiga att hjälpa till när man själv känner sig vilse i pannkakan :)

2011-09-17 @ 12:16:22
URL: http://greiddnos.blogspot.com
Postat av: Emelie

Haha, nej inte alls! Det kanske lät lite märkligt. Jag menar att för mig känns ett husköp så stort. Så mycket man ska veta, fixa med, laga, rensa i trädgård och så. Ett helt hus för sig själv! Alltså inte så att det skulle vara större än att skaffa barn eller så, bara att det är häftigt att man har ett helt hus och en hel trädgård istället för sin lilla lägenhet. Jag vet inte om jag kan förklara mer än så, mer än sådan där grej att hjälp, vi börjar bli vuxna på riktigt, barn, hus, lån och allt det där du vet. Ja, hoppas du förstår!



Kram och trevlig helg!

2011-09-17 @ 12:55:51
URL: http://greiddnos.blogspot.com
Postat av: Veronica

Vad duktiga ni är! Kul att se bilder på det jag fick höra om.

2011-09-17 @ 19:17:04
URL: http://mizzv.blogg.se/

Skriv vad du tänker här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej, men jag vill gärna veta vem du är)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0