cafe con leche eller cappuccino, same same but different.

Den där fredagen jag hade själv i Madrid i november spenderade jag mest på Fuencarral, shoppinggatan i Chueca. Jag gick runt i affärer och lyssnade på musik i min iPod och köpte några julklappar. Jag slog ihop lunch och fika i ett och åt crêpes på minsta lilla franska stället som hette La Rue. Till tonerna av fransk musik från högtalarna satt jag vid ett av de två borden därinne och åt först en matig variant med skinka, ost och dijonsenap och sedan en efterrättsvariant med citron och cointreu till kaffet.

 

 

På lördagen åkte vi på utflykt upp i bergen. Ju högre upp ju mer sjönk temperaturen och när vi kom fram till Segovia efter någon timme var det nollgradigt. Vi parkerade bilen precis vid den mäktiga akvedukten och började dagen med fika. Kaffe med mjölk och en halv choklad-napolitana. Perfekt start

 

På söndagen promenerade jag och señorita L till museet Reina Sofia. Men ganska snart var vi mer sugna på fika än på konst. Så vi satte oss vid bardisken på det här lilla stället där man kunde köpa böcker och där Günter Grass stoltserade mitt framför ögonen på oss. Vi åt morotskaka och chokladkaka och försökte att inte andas in alltför mycket av röken från egenrullade cigaretter från de andra gästerna. Nu är det nytt år och rökning är förbjuden även i Spanien. Man kan undra hur det kommera att fungera.

 

På kvällen hade vi första-adventsfika med saffransglögg och lussebullar som jag tagit med och med pepparkakor från ikea såklart. Och sen satt vi med varsin dator alla tre i soffan och hade det hur mysigt som helst. Fika är aldrig överskattat i någon form


Kommentarer
Postat av: Señorita L

Det var härliga bilder och minnen!! Det ar helt otroligt har pa barerna nu, folk roker faktiskt inte nagonstans, och man behover inte hanga ut kladerna pa balkongen i en vecka efter att ha varit ute!

2011-01-13 @ 23:05:48
Postat av: Mia

Det vattnas i munnen härborta!

2011-02-05 @ 00:04:44
URL: http://www.theswedishgirl.blogspot.com

Skriv vad du tänker här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej, men jag vill gärna veta vem du är)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0