och på fråga 19 svarar jag: ja Ja JA!

Jag gör en ordentlig slutspurt som kompensation från min mycket magra närvaro här under de mörkaste senaste månaderna. Jag har liksom slutits in i mörkret litegrann och inte hittat någon inspirationslåga direkt. De där minimi 20 minutrarna av dagsljus per dag har varit lite svåra att få till om man säger så och då blir det inte så mycket mer än det som blir på något vis. I vanliga fall brukar jag ju inte direkt sammanfatta året som gått. Men det kändes lite som att det kanske får bli så i år. Både i bild med god mat som jag redan påbörjat och i form av de här frågorna som jag hittat lite överallt (och ja, det blir lite långt.. men det är trots allt kompensation):

GOTT NYTT, HÄRLIGT OCH SPRALLIGT ÅR!


1. Gjorde du något i år som du aldrig har gjort förut? Ja! Det är underbart att göra det, då känner man sig verkligen levande! Jag körde moped till exempel (ja, jag vet att det är 15 år för sent för första gången..). Å höll på att glömma lastmaskinen! Jag har ju kört lastmaskin också. Det är ganska mycket coolare än moped det.

2. Höll du några av dina nyårslöften? Jag tycker inte riktigt om att ge nyårslöften, vill man förändra något så gör man det oavsett om det blir nytt år eller inte. Men förra året skrev jag så här och det vill jag ha med mig hela tiden. Jag tror nog att jag har kastat ut ett och annat ankare under året. Och följt efter.

3. Fick någon du känner barn? Ja, oj.. fem små nya kottar har jag träffat! Thilde, Moa, Julia, Tilda och Edward har tagit sin självklara plats i världen.

4. Dog någon som stod dig nära? Jag har varit på en begravning som kändes självklar och fin att vara med på.

5. Vilka länder besökte du? Spanien och Spanien!

6. Är det något du saknade 2010 som du vill ha 2011? Det är en svår balansgång det där med att vara glad för det man har och att inte nöja sig.. Jag vill att 2011 fortsätter på samma spår som 2010 i alla fall.

7. Vilket datum kommer du alltid att minnas? 11 februari

8. Vad är det bästa som hänt dig under året som gått? Det kom en riddare i min väg..

9. Vilket var ditt största misstag? Visst ska man lära sig av misstag.. och visst ska man vara ödmjuk och erkänna sina brister, men jag vet faktiskt inte vad jag gjort i år som jag borde lära mig av i sådana fall, även om det kanske finns mycket.

10. Vilket var ditt bästa inköp? Jag började på min "friluftsutrustning", Tierra-skalplagg och gummistövlar och sånt. Men min skrivmaskin kommer också högt på listan. Och den härliga gula klänningen till augustibröllopet.

11. Vad spenderade du mest pengar på? Upplevelser! God mat och resor, stora som små. Det absolut bästa att spendera pengar på!

12. Vad gjorde dig riktigt glad? Att det äntligen faktiskt var min tur

13. Har du varit sjuk eller skadat dig? Några tillfällen har jag, precis som nu varit förpassad till soffan på grund av förkylningsvirus. Jobbigt nog när det händer, men inte så farligt i längden, eftersom det går över ganska fort. Jag mår redan bättre idag än igår!

14. Vilka låtar eller artister kommer få dig att tänka på 2010? Baby can I hold you tonight med Tracy Chapman, För dig med Lars Winnerbäck.

15. Mådde du bättre eller sämre under 2010 än vad du gjort tidigare år? Bättre mestadels, sämre ibland och på det hela taget helt underbart.

16. Finns det något du önskar att du lagt mer tid på? Jag har varit dålig på att ringa vanliga telefonsamtal. Höra av mig bara och säga hej. Det är inte ett nyårslöfte, utan något jag har tänkt på länge att jag behöver skärpa mig med!

17. Finns det något du önskar att du lagt mindre tid på? Möjligtvis i såna fall att tänka på sådant man borde göra när man faktiskt mår bäst av att göra det man gör, eller till och med ingenting alls..

18. Hur var din julafton? Vit, gnistrande och solig på Västgötaslätten. Uppklädd och förväntansfull. Fylld med människor och otvungna stopp på vägen. Många nya och gamla famlijemedlemmar. Mysig stämning, god mat, härliga skratt, spelande och oförtjänta julklappar. Underbar sång i Utby kyrka.

19. Blev du kär? ja! Ja! JA!

20. Vilket program har varit det bästa på tv? Det här året har jag tittat ovanligt lite på tvserier. Faktiskt. Men jag har sett mer på nyheter, Agenda, Debatt och andra dokumentära produktioner än någonsin innan.

21. Hatar du någon som du inte hatade förut? Hata är ett alldeles för starkt ord för att använda om människor.

22. Vilken var den bästa boken du läst under året? Å, jag har läst så få.. Men "Skynda att älska" av Alex Schulman och "Mig äger ingen" av Åsa Linderborg är två av de få.

23. Vilken var din största musikaliska upptäckt? Alltså, jag brukar ju upptäcka ny musik.. jag vet inte vad det har varit i år. Jag har inte bloggat ett ord om musik i år. Det känns lite konstigt faktiskt. Jag som tycker så mycket om musik. Fick en skiva av pappa med alla skivor han köpt i år. Kanske det finns något där, men jag hinner inte upptäcka det innan året är slut.

24. Önskade du dig något som du fick? Oj, ja den största önskan av de alla och därtill en hel drös med underbara, överraskande och fina julklappar och födelsedagspresenter.

25. Önskade du dig något som du inte fick? Jag kan ju ha önskat att jag skulle köpt en ny bil.. men det är ju inget som man får så det räknas ju inte.

26. Vilken var årets bästa film? Alltså, vart har min musik, mina böcker och filmer tagit vägen i år. Jag har så lite att välja mellan att jag skäms.. Men jag gillade Up in the Air och 500 days of Summer och jag upptäckte Twilightserien lite sent..

27. Vad gjorde du på din födelsedag? Fick gigantiska rosor, mystiskt levererade på jobbet och tappade fokus totalt.. Åt underbar Carbonara på Vero med Charlotte och såg Alice i underlandet. Träffade rosmannen (som han fick heta på jobbet sen) efter det.

28. Vilka var de bästa människorna som du träffade? Den bästa nya människan jag träffade var J. Utan tvekan.

29. Hur skulle du beskriva din klädstil? Grön operationspyjamas och mössa.. mestadels faktiskt! En av de tråkiga sakerna med att jobba på sjukhus.. men skönt också ibland förstås. När jag inte jobbat har det mest varit mina favoritjeans, stor kofta och sjal. Kjol var favoriten på sommaren med ett luftigt linne.

30. Vad fick dig att må bra? Kärlek i alla former. Solsken och nya upplevelser. God mat och fin musik.

31. Vilken kändis var du mest sugen på? Eh va?

32. Vem saknade du? Jag saknar att inte ha alla jag tycker om nära mig. Tänk om man kunde samla precis alla inom lagom promenadavstånd. Eller hitta ett transportmedel typ transformering..

33. Vilken var din bästa månad? Mars, men många andra ligger tätt efter! Sommaren var underbar på många sätt och på andra sätt inte alls.

34. Finns det något som du skulle kunna ha gjort bättre? Det finns det säkert, men det är bättre att se framåt.

35. Hur kommer nästa år att skilja sig från det här? Det är ju det som är spännande med framtiden. Man vet aldrig riktigt vad som kommer att hända. Jag hade ingen aning om hur 2010 skulle bli vid den här tiden förra året och det blev alldeles underbart. Så jag hoppas inte det kommer att skilja sig alltför mycket på den punkten i alla fall.

en av mina favoritbilder på mig själv i år

 




Kommentarer
Postat av: Mia

8 + 12 + 19 kopplar jag ihop alldeles på egen hand. :) Vad mysigt med en riddare speciellt en som skickar blommor till jobbet. Superglad för dig!



Och du, så vacker du är tjejen!

Gott Nytt

Kram

2010-12-31 @ 15:27:35
URL: http://www.theswedishgirl.blogspot.com
Postat av: Leena

Det du skriver... det är så DU, så äkta, så värmande och fint beskrivande.



Ett fantastiskt, upplevelserikt, solskensfyllt, friskt och gott på alla sätt nytt år 2011 önskar gänget på Matrosgränd!

2011-01-01 @ 09:20:05
Postat av: Emelie

Åh Camilla, jag är så förbaskat glad för sin skull, vilket härligt år du har bakom dig och tänk så mycket mer du Hr framför dig :) Visst är listan rolig? Jag tyckte det blev en bra sammanfattning. Jag tänkte kolla upp filmer, böcker och musik kag med för precis som du har jag helt tappat tidsbegreppet och har liksom ingen koll! Men när det gäller kultur verkar du och jag vara nästintill tvillingsjälar. Jag är beredd att sno dina filmer där rakt av. Och alltid din musik!



Kramar Emelie

2011-01-02 @ 11:37:01
URL: http://greiddnos.blogspot.com
Postat av: Emelie

Jag höll på att glömma. Fasen vad kul att få se en bild på dig, tror inte du visat någon så tydlig förut? Så vacker!

2011-01-02 @ 11:39:05
URL: http://greiddnos.blogspot.com
Postat av: Nela

Jag gillar bilden på hoppetossan högst upp ;)

2011-01-02 @ 18:39:37
Postat av: Señorita L

Kul att du ar tillbaka!!

Gillade verkligen det har inlagget, KRAM!!

2011-01-02 @ 21:32:34

Skriv vad du tänker här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej, men jag vill gärna veta vem du är)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0