action in the OR

För en utomstående kanske det låter lite konstigt och fel att det blir spännande och "roligt" när det händer något utöver det vanliga i Spegellandet. Ur ett patientperspektiv är det självklart aldrig så, men man måste skilja på det i sådana situationer. Om man skulle stå där och tycka synd om patienten skulle man ju tappa fokus och inte kunna koncentrera sig på att ställa allt tillrätta igen. Nej, det "roliga" i en sådan situation är att känna hur adrenalinet (förhoppingsvis) skärper alla sinnen och förmågor, att veta vad man ska göra, hitta ett bra samarbete med de andra och känna att man tillsammans, med gemensamma krafter faktiskt gör allt för att klara ut situationen och rädda patienten. Och sedan efteråt reflektera och lära sig vad man gjorde bra och mindre bra för att kunna göra det ännu bättre nästa gång. Igår var en sådan dag. Efter lunch hamnade jag mitt i händelsernas centrum och i tre och en halv timme framåt jobbade vi, tre doktorer och två anestesisjuksköterskor, med att hålla patientens cirkulation igång medan kirurgerna på andra sidan skynket gjorde sitt för att få kontroll över situationen. Det fick de tillslut. Och vi också. Sen gick jag hem och somnade pladask.

Kommentarer
Postat av: Emelie

Det kan jag verkligen förstå. Jag menar Greys anatomy är ju ändå en av mina favorittramssåpor :) Nej men skämt åsido så är det ju självklart att man även på en arbetsplats där man räddar liv måste få uppskatta utmaningar. Sen kan jag tänka mig att bakslaget är större om det skulle misslyckas, men vilken känsla det måste vara att faktiskt klara dn där utmaingen. Att veta att, herregud, vi gjorde det. Jag tycker inte det är konstigt.



Kram Emelie

2009-11-26 @ 22:25:16
URL: http://greiddnos.blogspot.com

Skriv vad du tänker här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej, men jag vill gärna veta vem du är)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0