through the looking-glass

Jag kan inte riktigt förstå att det kan bli vardag att vara med och hjälpa till när en ny liten människa kommer till världen. Jag är med andra ord kvar i Underlandet, i den östra delen. Eller så är det kanske i Spegellandet jag hamnat istället: Där, i Carrolls fortsättning på Alices äventyr, är allt tydligen tvärsemot Underlandet. Ett tag kändes det som att jag kanske hade fått lite koll på läget där bland tekopppar och kortlekar.. men sen blev jag snart brutalt tillbakakastad i en hopplös känsla av att återigen sakna alltför många pusselbitar för att få ihop en helhet.. (illamåendeprofylax eller inte, lustgas eller luft och hur mycket är egentligen tillräcklig smärtlindring för en patient som inte kan tala om det själv..?) Det är sannerligen en berg- och dalbana det här. Ungefär samma frustration och förbryllning som man får av Jabberwocky, nonsensdikten av Carroll, som jag läste första gången under Howard's "Poetry class" för tio år sen där uppe på kullen i Tarrytown där Marymount collage överblickar Hudson river..


" 'Twas brillig, and the slithy toves
Did gyre and gimble in the wabe:
All mimsy were the borogoves
And the mome raths outgrabe.."


 Och det är bara början av dikten. Någon som förstår nåt? Välkommen till min vardag!



This is for Fer: There is still so much for me to learn and it's really frustrating sometimes. Kind of like when you read the poem by Lewis Carroll, it's all words that make no sense.

Kommentarer
Postat av: Emelie

Nej, jag är ledsen, jag som snart är färdig språklärare borde kanske ha något att säga om ovanstående dikt men jag skyller på att engelska inte är mitt huvudämne...



Men gud, jag förstår vad du menar med det där med att hjälpa till på förlossningen! Eller jag menar, jag förstår inte alls, har aldrig ens varit i närheten, men jag förstår att det måste vara magiskt, otroligt på något vis...



Tro det eller ej men My fair lady var fakiskt en besvikelse...tyvärr. Alltså, musiken var underbar, Helen Sjöhlms röst likaså! Men usch vad trist de hade gjort det, scenografin, men framförallt regin var så intetsägande, som att de helt hade förlitat sig på att de stora namnen skulle bära upp föreställningen och därför låtit bli att försöka. Jag vet att jag låter hård och det kanske är oförtjänt dålig kritik för viss var den helt okej, men jag köper inte helt okej när det är på den nivån. Det ska vara magiskt och där med basta. magiskt var det däremot på Göteborgsoperan för två år sedan när de satte upp My fair lady med kanske inte lika stora namn men med en fantastisk scenografi, regi, koreografi, kostym, och fantasi. Men man kan ju inte bli hänförd varje gång, tyvärr.



Kram Emelie

2009-04-01 @ 10:04:29
URL: http://greiddnos.blogspot.com
Postat av: Mia

Allt gick bra men det var verkligen en låång operation men äntligen kan vi andas ut.



Stor kram

2009-04-02 @ 10:01:11
URL: http://www.theswedishgirl.blogspot.com

Skriv vad du tänker här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej, men jag vill gärna veta vem du är)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0