los museos de madrid

En av alla trevliga saker med att besöka storstäder är det kulturella utbudet.

I Madrid är Pradomuséet. Museo Nacional del Pradodet främsta. Där kan man bland mycket annat se Las Meninas av Velázquez som har hängt i min hall sen ett av de första besöken i Madrid. Ett annat museum-minne från den spanska huvudstaden är den regniga eftermiddagen jag hade på egen hand för flera år sen. Då gick jag längs Paseo del Prado till Thyssen-Bornemiza  för att förundradras över Degas ballerinor och de andra impressionisterna.


I år blev den gratiskultur hela helgen. På lördagen ett besök på Caixa Forum där trappan är minst lika imponerande som utställningarna.

På söndagen blev det ett återbesök på Reina SofiaMuseo Centro de Arte Reina Sofía. Sist vi var där blev vi nästan utslängda av vakten för att vi gick så nära Dalís otroligt detaljerade och imponerande målningar. Den här gången blev det mest översta våningen med Juan Muñoz underliga skulpturer. Intressant även om det är svårt att förstå helt, men det är väl det som är fascinerande med konst.


Kommentarer
Postat av: Mia

nehe? utslängda? attans du :)



Pradomuséet skulle jag vilja besöka. Men jag har aldrig varit i Madrid. Bara Barcelona och då åkte vi till Las Figueras lite utanför där Dalís hus och numera museum ligger. Det var en upplevelse!



Du, förresten, jag tycker allt du ska blogga dina fina bokmärken. Dem är jag riktigt nyfiken på!



Stor kram

Mia

2009-07-01 @ 09:46:02
URL: http://www.theswedishgirl.blogspot.com

Skriv vad du tänker här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej, men jag vill gärna veta vem du är)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0