down the rabbit hole

Det känns som jag har hamnat i Underlandet. Liksom Alice har jag kommit till en värld totalt olik verkligheten, där allt är annorlunda och vad som helst kan hända. I Underlandet är det kaniner, små dörrar och galna tepartyn som förbryllar och i Anestesilandet kryllar det också av saker, ord och händelser som är totalt främmande och stundtals är det nästan svårt att förstå att jag faktiskt är där. Det kan kanske låta konstigt att det ska vara så annorlunda. Jag är fortfarande sjuksköterska på ett sjukhus och möter patienter som behöver hjälp. Men när man står och handventilerar en patient som själv inte kan andas och inte har panik för att blodtrycket är under sjuttio samtidigt som en kirurg står på andra sidan skynket och opererar i axeln och ser det hela utifrån, så känns det ganska absurt. Och det mest absurda är väl att det är meningen att det ska bli verklighet och självklart. Kanske får göra en djupdykning i Lewis Carrolls fantasivärld för att få perspektiv på tillvaron.


alice in wonderland wrist warmers by tinyowlknits.


Alice in Wonderland-Alice Grabbing Jar While Falling Down Rabbit Hole by finsbry.       File:Down the Rabbit Hole.pngFile:Alicesadventuresinwonderland1898.jpg
"om du inte vet vart du är påväg kommer du att hamna någon annanstans!" ~Lewis Carroll
bilder: flickr och wikipedia

Kommentarer
Postat av: Camilla

Låter lite läskigt, tänk att ha patientens liv i sina händer, ofta tänker man inte på att det är en människa som sköter det utan man föreställer sig att det är en massa maskiner som övervakar och arbetar. Intressant läsning.

Ha det bra

Camilla

2009-02-05 @ 09:28:11
URL: http://www.camillasfoto.blogspot.com
Postat av: Zizzie

Tur att ni finns som vågar och orkar med den annorlunda verkligheten annars skulle ju ingen få hjälp. Jag håller tummarna att det går bra för dig :)

2009-02-05 @ 14:03:31
URL: http://zizzie.blogg.se/
Postat av: Lilla Fröken

Vilken rolig jämförelse. Men jag förstår hur du menar. Din yrkesvärld måste ju kännas som en helt ny värld. Jag vill också läsa den boken för jag har bara sett den tecknade filmen. Trevlig kväll!

2009-02-05 @ 18:15:15
URL: http://ellikaramelli.blogg.se/
Postat av: Kristina

Ja, det är jättebra att vi får vara på olika ställen. Det blir lite kort bara. Fast det får ju bli så! Det är verkligen en konst att få ihop tentor och plugg med praktiken. Jag får ta en sak i taget. Vissa har redan börjat läsa till tentorna i mars och april men jag fixar inte det. Eller jag är för lat för det helt enkelt. Jag tar läkemedelstentan nu och så får det andra komma sen efter hand. Usch, jag är nervös för denna terminen. Framförallt för stora omvårdnadstentan. är så svårt att veta vad och hur man ska plugga på den? Svårt att veta hur mycket man kan också...

Jag sov så länge idag så jag undrar hur jag ska komma i säng. Får läsa i min bok. Håller på med tvåan i Millenium-serien. Så bra! Ha det gott och hoppas helgen blir fin!

2009-02-05 @ 22:14:24
URL: http://sjuksyrrestina.blogg.se/
Postat av: Kristina

Ja, hur lågt får trycket bli? Jag blev själv förvånad och lite smått stirrig inombords när anestesisnubbarna stod helt lugna när trycket låg så lågt...?

2009-02-05 @ 22:15:38
URL: http://sjuksyrrestina.blogg.se/
Postat av: Daniel

Alice i underlandet är ännu en av dessa böcker som är fullkomligt överskattad som barnbok, men underskattad som vuxenbok.



Kanske var det bara jag som var ett ovanligt korkat barn, men alla de små ironierna och absurditeterna gick helt över mitt huvud, och jag kände mig bara illa till mods.



Barndomens värld är ändå en rätt välordnad och enkel värld på många sätt, och kanske är det inte förrän man blir vuxen och inser hur absurd verkligheten är som man förstår att uppskatta Lewis Carroll?

2009-02-06 @ 07:48:31
URL: http://upplyst.blogg.se/
Postat av: Mia

Jag blir så imponerad att du ska göra det. Det är ditt liv liksom, att rädda människor. Att du kan hålla lugnet och fokus medan panik råder. Vet itne om jag skulle greja det. Är inte rädd för blod eller gegga men det här med död, sorg, behöva berätta för anhöriga. Guud, tror jag skulle ta med mig allt sånt hem liksom...



Nej, usch nu önskar jag dig Härlig Helg istället

Kram Mia

2009-02-06 @ 14:55:21
URL: http://www.theswedishgirl.blogspot.com
Postat av: Lilla Fröken

Då har du mycket musik att ta igen att lyssna in dig på. Du får köra en helkväll då du letar upp ny musik och laddar din mp3 med. :)



Det är ett musikprogram med artister som spelar live och intervjuas. Sedan finns det någon tävling som är typ som melodikrysset som är genomlöpande genom hela programmets gång. Om du vill se A Camp kan du ju kolla på svt:s web-tv! Trevlig fredag!

2009-02-06 @ 17:06:49
URL: http://ellikaramelli.blogg.se/
Postat av: Emelie

Nu är det min tur att be om ursäkt för den långa konvalecensen. Jag är inte så bloggaktiv här i fjällen.



Vilket fint inlägg och jag måste än en gång uttrycka min stora beundran för det yrke du har valt. Jag tänker så ofta på hur det skulle vara att ha det ena eller det andra yrket och att jobba som sjuksköterska är något jag nog inte klarat...



Ja det är underbart här i fjällen, jag njuter av varje sekund. Synd att pojkvännen vurpade och inte kunnat åka så mycket mer men jag har varit aktiv som sällan och det känns härligt!



Jag fattar fortfarande inte varför jag inte får uppdateringar från din blogg...must look into...



Kram Emelie

2009-02-06 @ 17:37:51
URL: http://greiddnos.blogspot.com
Postat av: Zizzie

Nej hon verkar klara sig utan tratt, hon är inte intresserad av att slicka där och just nu är jag hemma hela dagarna så jag har koll ändå. Hon blev helt galen med tratt så då tog jag av den :)

2009-02-06 @ 19:25:30
URL: http://zizzie.blogg.se/
Postat av: Lilla J

Ha ha ha... Låter som en fantastisk upplevlse!!!

2009-02-07 @ 19:55:05
URL: http://sannalyckan.blogspot.com/
Postat av: Lilla J

Hej igen! Tittar du in hos mig tror jag att du kommer att finna en utmaning som kommer att passa dig förnämligen! skrattar Ser förväntansfullt fram emot resultatet! Kram

2009-02-07 @ 20:14:23
URL: http://sannalyckan.blogspot.com/

Skriv vad du tänker här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej, men jag vill gärna veta vem du är)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0