vad gör dig levande?

De tio vindkraftverken på Gässlingegrundet utanför Hammarö ser visserligen stora ut från land, men då vet man inte hur långt bort de egentligen är. Det är först när man sitter i den guppande båten precis under dem som de ser nästan övernaturligt stora och mäktiga ut. Alldeles tyst föser vinden runt de tre gigantiska vingarna och bildar en 100 diameter osynlig stor cirkel. En märklig syn, svår att greppa.

Fredagkvällen gav ett regnigt och trumpet intryck, men båtturen på Vänern var ändå inte alls otrevlig. Jag fick för första gången inblick i den helt nya värld som dykning innebär. Ja, inte alls under ytan förstås, utan iförd vindoverall uppe i båten spanandes efter luftbubblor på ytan. Men ändock en inblick. Det var härligt på något vis att vara ute på sjön fastän solen från tidigare i veckan var utbytt mot grått och mjukt småprickigt regn. Min guide under den blåvita fladdrande dykflaggan lärde mig skillnaden mellan coctail-dykning och den betydligt mer hard core-varianten i mörka kalla vatten och när de två som skapade luftbubblorna nere i djupet tillslut dök upp över ytan igen hade jag fått så mycket mer förståelse för sporten än jag haft de senaste månaderna sammantaget. Båten gick i nästan 40 knop tillbaka mot land igen när dykuppdraget var färdigt och det var fredagsmys på ett sätt jag inte velat byta mot soffan. Och trots alla obehagliga föreställningar om kvävning, tryckutjämning och klaustrofobi så kunde jag ändå inte låta bli att fascineras och att få lust att själv upptäcka världen unden ytan..



Kommentarer
Postat av: Leena

Vad spännande! Att dyka har jag aldrig testat, och nu är det väl för sent. Därför är jag så förtjust i David Attenboroughs naturfilmer - man får uppleva allt möjligt spännande i naturen medans man ligger på soffan och äter Lindts pistagechoklad.... :o)



Regn här också - pappa L har jobbat med växthuset, stommen är uppe!

2010-06-13 @ 18:23:52

Skriv vad du tänker här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej, men jag vill gärna veta vem du är)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0