1-2-3-5-6-7-8-9-10-11-12-13-14-15-16-17-18-19-20-21-22-23-24

Tänk vad december månad var lång när man var liten. När det där första avsnittet av julkalendern på tv sändes den första i tolfte var julafton en evighet bort. På dagis fanns det en stor adventsstake i papper på fönsterrutan och på luciamorgonen fick alla som ville ha elljus i håret. I skolan var det körövningar och temadagar med ljusstöpning och kolakokning. Varje fredag var det adventsfirande i klassrummet; alla hade varsitt ljus på bänken och vi sjöng Bereden väg för Herran med texten lysande från OH-apparaten.

Hemma växte julstämningen sig starkare när det blev dags för pepparkaks- och lussebullsbak till tonerna av Vikingarnas jul på kassettband och senare också Absolut Christmas när CD-spelaren tog plats i var mans hem. Och så hade vi den där spännande adventskalendern. Den som det hängde små paket i ringar och som vi fick turas om att öppna allteftersom dagarna kröp närmare den 24e. Med den och allt det andra gick tiden lite snabbare och väntan blev lite mindre lång. Nu vill jag hellre att december ska gå sakta. Så sakta att man hinner med att få den där känslan av att något speciellt är i antågande. Fånga dagarna sådär som man gör utan att tänka när man är liten.

I år fick jag för mig att lilla A skulle få den där kalenderspänningen i december. Så förra veckan gick åt till att gå från idé till färdig adventskalender. Jag har umgåtts med Elvis, Robbie, Colorado-borna och doktorerna i Seattle och provat årets clementinglögg medan den växt fram under veckan. Pepparkakshjärtan i filttyg som formades av saxen, strykjärnet som blev klibbigt och fastnade innan tekniken övats in, stygnen som tråcklades fram medan jag önskade att jag kunde sy som en kirurg och de små paketen som slagits in i vitt omslagspapper med röda snören. Så kul att bli färdig och så kul att kunna föra vidare en riktigt trevlig tradition.


Kommentarer
Postat av: Åsa

Ååååååå vilken fin! Du är verkligen superpysslig.

2009-11-16 @ 21:38:22
Postat av: Maria

Åh, vad fin! Det är ju så att man vill öppna presenterna nu!!

2009-11-17 @ 20:05:47
Postat av: Emelie

Åh vad fint! Och jag håller med, tänk vad de där dagarna kändes långa och nu undrar man hur man ska hinna med. jag vill pynt, baka lussekatter, pyssla klappar och packa in fina mjuka tröjor men vad jag gör jag? Jobbar.



Många fina inlgg, jag vill kommentera många men känner mig stressad. Jag är här och läser i alla fall. Så du vet. Kramar

2009-11-18 @ 21:42:09
URL: http://greiddnos.blogspot.com
Postat av: Leena

Vad FIN den blev, adventskalendern!!!!!!!!!!!!!!

2009-11-19 @ 20:21:36
Postat av: Erika

Kalendern blev jätte fin. Roligt att du minns traditionerna från dagis och skola, jag kände verkligen igen mig och blev lite nostalgisk.

2009-11-19 @ 21:00:14
Postat av: Señorita L

Men vad fint!!! Far jag ocksa ha dig som gudmor???

2009-11-21 @ 16:07:59

Skriv vad du tänker här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej, men jag vill gärna veta vem du är)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0