have a _____ new year

Ja, jag vet att jag är tidsoptimist, och motvilligt nästan aldrig i tid.. så det här kommer några dagar efter övergången till "andra sidan". Jag är inte direkt ett fan av nyårslöften, (fast visst skulle jag behöva ha ovanstående med på listan i sådana fall..) åtminstone inte företeelsen i sig. Det är en sak att få en massa ny inspiration att ta tag i saker, inspiration är alltid positivt! Men att tänka att man ska göra det nya året till så mycket bättre än det förra.. och rada upp en mångd nya mål, nja, vad har man då för syn på hur man lever livet? Det är ju inte bara i början av januari varje år som förändring och förbättring kan ske. Om man koncentrerar det så till en tidpunkt är det lätt att inspirationen springer ifrån en för tidigt och man står där redan i februari och undrar vart löftena tog vägen. Jag tror nog att det är bättre om man försöker ha med sig hela tiden att ta tag i saker när man inte är riktigt nöjd med hur man har det. Jag säger ja till ny inspiration och ständig förbättring, men nej till att löften ska avläggas här och nu för att siffran i almanackan slagit om till 09. De här två nyårslåtarna gillar jag, och de är lite varandras motsats.. Death Cab for Cutie tycker inte att det känns nån skillnad alls för att det blivit ett nytt år, och Benny o co har stora förhoppningar på det som ska komma. Bara att välja vilket humör man är på alltså!





This is for Fer:
I'm thinking about New Year's resolutions and I've decided that it's better to change things when you recognise the problems rather than make promises just because there's a new number in the calendar. Of course it's a good time to be inspired when a new year is coming, but inspiration is always welcomed. Here's two different songs about New Year's. Death Cab for Cutie's more cynical version and ABBAs classic wish of a better world..

Kommentarer

Skriv vad du tänker här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej, men jag vill gärna veta vem du är)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0