gummistövlar, myggmedel och gömda skatter

Jag har lärt mig hur man känner igen riskor, de fina sotvaxskivlingarna och citrongul slemskivling. Jag har hittat gömda skatter av trattisar (ja, redan i augusti!), taggisar och vanliga gula och hoppat till av glädje vid varje nytt fynd. Jag har njutit av det fridfulla skogslugnet, av dofterna och av solljuset som silas mellan de resliga granstammarna. Jag har suttit i den mjuka mossan och kikat på allt det gröna genom kameralinsen och undvikit att plocka den spöklika, dödliga flugsvampen. Jag spenderade söndagsförmiddagen i skogen med pappa och L och på kvällen blev det en mycket god smörgås. I morgon är det första september och höst även i almanackan.




Kommentarer
Postat av: Emelie

Det där är en värld som jag har drömt om att få itforska i många år. Jag hoppas att jag någon gång i livet får chansen att göra det svenskaste som finns :)

2009-09-03 @ 00:39:00
URL: http://greiddnos.blogspot.com
Postat av: C.J.

fina foton

2009-09-03 @ 01:22:55
URL: http://lovelylady.blogg.se/
Postat av: Leena

Pappa L och jag besökte samma skog igår, exakt en vecka efter du och vi var där och "tömde" den mossiga skogen. Regnet och veckans stabila temperatur hade gjort sin magi - skogen var återigen full av ätbar rikedom. Nu hade även skäggriskorna dykt upp. Pappa L hittade (av misstag!) svarta trumpetsvampar! Det blir en underbar soppa av dem.



Det blev 3½ liter rensade kantareller, 1½ liter trattisar, 4 liter svart trumpetsvamp och 5 liter riskor. Gissa vem som fick rensa allting ensam? ;o)



Saknade dig i skogen - kom hit så tar vi en trattissväng - det blir MASSOR i år!

2009-09-07 @ 15:59:32

Skriv vad du tänker här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej, men jag vill gärna veta vem du är)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0