för varenda unge

I lördags var jag lättpåverkad. Och det handlade inte om några starka drycker. Jag såg intervjun med den australiensiska filosofen Peter Singer på Nyhetsmorgon. Han har skrivit en bok som heter "The life you can save"  och menar att om alla (som kan) tar ansvar och hjälper till så skulle det gå att minska den extrema fattigdomen i världen drastiskt. Han skänker själv så mycket som 30% av sin inkomst till välgörenhet (men tycker att summan såklart ska vara baserad på vilka förutsättningar man har). Finanskris, skuldkänslor och lyxkonsumtion. Han har bra svar på alla motargument och jag låter mig faktiskt övertygas. Om jag utan att tveka kan lägga 100 kr på en lunch på Koriander, på ett brunt, flätat skärp eller på en matkasse med kolsyrat vatten, mörk choklad och färskpasta så har jag verkligen utrymme att ge detsamma till unicef. Det handlar egentligen bara om att bestämma sig hur man vill prioritera om man vill vara med och ta ansvar för något större än den egna lilla värld man har omkring sig

UNICEF-nålen för varenda unge (PIN2009), bild 1

Kommentarer
Postat av: Emelie

Jag läste recensionen i tidningen och blev supernyfiken på att läsa boken. Singer har ju tidigare fått rätt mycket kritik för att bry sog mer om djur än människor och så men på äldre dar har han taggat ner sina arga argument och blivit mer lättillgänglig. Jag gillar förvisso rabiata, galna rättvisekämpar som har något bakom pannbenet och kanske går lite för långt. Fast jag pratar om överskridande rent MUNTLIGT då, för jag tror inte på våld som dmonstartionsform. Jag vill helt klart läsa den när tid finns. Ska kolla in intervjun så länge.



Naturligtvis bryr jag mig mer om människor än djur om man nu ska jämföra men jag är väldigt inne på miljö och djur och har varit det ända sedan tonåren så mina rädda-världen-amitioner sträcker sig just nu till WWF, Greenpeace och Naturskyddsföreningen. Kanske får utöka till Unicef eller liknande också.



Hoppas att du får en härlig påskhelg i alla fall. Tycker nog att du ska unna dig lite påskgott trots alla världens orättvisor.



Kram Emelie

2009-04-10 @ 15:44:28
URL: http://greiddnos.blogspot.com

Skriv vad du tänker här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej, men jag vill gärna veta vem du är)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0