i en annan del av skivsamlingen

Min skivsamling är lite spretig, som de flesta andras förmodligen också är.. Det är roligt att inspireras och fylla på nytt men också att återupptäcka bortglömda skivor.

Har lite svårt att motstå det storslagna i musikaler. Det är något alldeles speciellt att se en föreställning live och ryckas med i historien och i musiken. Lite av den känslan kan man sedan ta med hem i CD-format och i hyllan står nu Martin Guerre, Miss Saigon, Sound of Music, Cabaret och Mamma Mia som livfulla minnen och en möjlighet att återuppleva stunderna på Broadway, West End i London och Scandinavium i Göteborg.
Där finns också Kristina från Duvemåla. Denna underbara skapelse av Björn och Benny som jag och syster H såg en junikväll på Cirkus i Stockholm för 10 år sen (jösses vad tiden går). Den kvällen var tyvärr inte Helen Sjöholm med i ensemblen. Hennes ersättare gjorde ändå föreställningen oförglömlig och Helen har därefter hämtat igen många gånger om i stereon.

Det måste sägas att det inte riktigt är varje dag som jag får för mig att ta fram musikalskivorna. Men Helen har dykt upp de senaste dagarna och då också i YouTube-klipp tillsamans med BAO och med egna skivan "Visor" och hon vill inte riktigt ge med sig. Hennes vackra röst vill inte riktigt tystna för tillfället.

Jag måste faktiskt vara benägen att hålla med de som röstar på Svensktoppen (vilka det nu är..). Visserligen känns 206 (!) veckor på listan aningen överdrivet men det är något med denna låten som gör att man vill lyssna igen och igen. Det är lite känsla av gammal dansbana och 50-tal över det här framträdandet:



Ska nog snart se "Så som i himmelen" också. Har inte sett den sedan den gick på bio och Gabriellas sång fyllde hela salongen under eftertexterna.. rysligt bra film och låt..  (här är en fin version med musik till)



 
Om jag inte skulle ha fått nog av Helen för ett tag så skulle det vara riktigt roligt att åka till Oscarsteatern i höst. Då spelar hon och Tommy Körberg i "My fair lady".. Kanske någon som också vill...?

Kommentarer
Postat av: camilla

Hej! Gillar du Andrew Lloyd Webber? I så fall tror jag att det är en kväll med hans musikaler i LLA till hösten. Vore roligt att gå på, apropå musikaler alltså.

2008-06-16 @ 16:37:54
Postat av: camilla

Åh, jag såg inte din kommentar om my fair lady. Skulle vara jättekul att gå på om jag har råd. Får undersöka saken. Vore roligare än LLA:)

2008-06-16 @ 16:40:19
Postat av: C.S

Ja, visst vore det en härlig guldkant på hösten! Man behöver sånt!

2008-06-17 @ 00:31:59

Skriv vad du tänker här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej, men jag vill gärna veta vem du är)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0