ack värmeland och svunna tider

Det var gratis att gå in på Värmlands Museum i samband med Nationaldagen.
Brukar glömma bort att museet finns, men det är ganska trevligt att gå dit emellanåt. Nu har de dessutom gjort om i entrén och restaurangen så nu var det ännu trevligare. Fler besök framöver!

De har två bra utställningar i sommar.
Den ena är "Var blev du av ljuva 60- tal?".
Där kan man frossa i fakta och fotografier, i färgstarka Marimekko mönster och korta kjolar, klassiska porslinsserier som Berså och designerpjäser som Åskbollen och Bruno Mathsons superellipsbord. Detta till tonerna av all den härliga musik som föddes under årtiondet. Nästan så att man blir nostalgisk trots att jag själv inte upplevt det..

Jag tycker att det borde vara mer 1900-talshistoria i skolan. Vi får lära oss allt om stenåldern och vikingar och vem som var kung men vi (i alla fall jag) vet mycket lite om Vietnamkriget (då var åttonde vietnames dödades) och andra händelser i Sverige och världen efter andra världskriget.
Hade jag inte varit i Kina förra året med vår mycket kunniga guide så skulle jag t.ex. fortfarande inte veta något om kulturrevolutionen och allt det som Mao gjorde där och då.

Den andra utställningen är "Värmland från ovan".
Lars Bygdemark har flygfotograferat landskapet under ett år och resultatet är utställningen.
Jag gillar bilder från ovan. De inger samma känsla som när man sitter i ett flygplan och man lyfts ur vardagen och ser på världen från ett annat perspektiv. Synd att de kostade 3-6000 kronor, annars skulle jag gärna tagit med någon hem.

På fasaden till museiebygnaden har de citat från olika värmlänningar. Det är allt från Gustaf Fröding till Inger Sandberg:


Kommentarer

Skriv vad du tänker här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej, men jag vill gärna veta vem du är)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0